Jak Rihanna zneplatnila ochranu bot PUMA

RirixPuma2.jpg

Vliv celebrit na práva duševního vlastnictví může být vskutku fascinující. Poukazuje na to nedávné rozhodnutí Soudního dvora Evropské Unie o zneplatnění registrovaného designu sportovních bot značky PUMA. Viníkem totiž není nikdo jiný než globální popová senzace Rihanna.

Co se stalo?

V prosinci 2014 Rihanna, která byla právě jmenována novou kreativní ředitelkou PUMA, sdílela na svém Instagramovém účtu „badgalriri“ fotografie, na kterých nosí bílé tenisky s tlustou černou podrážkou. Tyto fotografie rychle získaly mediální pozornost a později se staly klíčovým důkazem v právním sporu.

V srpnu 2016, kdy se PUMA snažila zaregistrovat design těchto bot u Úřadu Evropské unie pro duševní vlastnictví (EUIPO) ale společnost Handelsmaatschappij J. Van Hilst (HJVH) napadla registraci s odůvodněním, že design byl již veřejně odhalen— právě díky Rihannině příspěvku na Instagramu! EUIPO souhlasilo, s tím, že Rihanniny fotografie jasně zobrazovaly podstatné rysy designu bot, což představovalo předchozí zveřejnění. To znamenalo, že design nemohl být považován za nový, což vedlo k jeho zneplatnění.

PUMA se proti rozhodnutí odvolala k Tribunálu Evropské unie, argumentujíc, že veřejnost nevěnovala fotografiím bot velkou pozornost. Soud však zůstal nepřesvědčen. S ohledem na Rihanninu status superhvězdy a rozsáhlé mediální pokrytí jejího jmenování u PUMA, soud dospěl k závěru, že design byl dostatečně odhalen veřejnosti a specializovaným módním kruhům.

Nakonec Tribunál Evropské unie zamítl odvolání PUMA, potvrzujíc, že předchozí zveřejnění na Instagramu bylo dostatečné k zneplatnění registrace designu. Toto rozhodnutí podtrhuje silnou vzájemnou souhru mezi sociálními médii a právem duševního vlastnictví. V digitálním věku může předčasný příspěvek proměnit inovativní design ve veřejné vlastnictví přes noc, čímž otevírá cestu pro potenciální napodobeniny.